Kuopion Rekkahuolto korjaa raskaan kaluston ajoneuvoja Kuopiossa.

Suomi pyörii kumipyörillä. Ne vievät meidät töihin sekä tuovat ruuan kauppoihin. Niitä tarvitaan liki kaikissa elämämme vaiheissa. On tärkeää pitää pyörät pyörimässä. Varsinkin isot pyörät, sillä niiden päällä kulkee paljon ja arvokasta. Kautta Suomen toimiva Top Truck -korjaamoketju pitää
osaltaan huolen tästä.

Kuopion pohjoispuolella Viitostien varrella heti Kallan siltojen jälkeen on Sorsasalon liikealue. Siellä toimii Kuopion Rekkahuolto. Vasta loppukesästä valmistunut korjaamohalli hohtaa uutuuttaan. Se on rakennettu vuonna 2006 valmistuneen hallin yhteyteen. Raskaan kaluston korjaamotoiminnalle on kysyntää. Kuopion seudulla on paljon raskasta kalustoa, kertoo yhtiön vetäjä Eero Kukkonen. Lisäksi etelästä Kainuuseen suuntautuva liikenne kulkee pääosin Viitostietä.

– Eniten meitä työllistävät tavanomaiset huoltotyöt ja katsastukseen liittyvät laittamiset. Suurin osa huolto- ja korjaustöistä tehdään suunnitelmallisesti, mutta joukkoon tulee myös ohiajaville annettavaa hätäapua. Uutena toimintasuuntana olemme aloittaneet katsastustoiminnan. Senkin hoitamiseen tarvitaan enemmän kuin yksi mies, jotta homma sujuu.

Työ tekijäänsä neuvoo

Eerolla on takanaan reilun 30 vuoden kokemus alalla. Se ei kuitenkaan tarkoita, että lisätieto olisi turhaa, päinvastoin. Kouluttautumisen tarve on jatkuva. Sama koskee myös neljää asentajaa sekä töihin osallistuvaa työnjohtajaa.

– Koulutus asettaa omat haasteensa toiminnan pyörittämiselle. Jotta sanonta ”sota ei yhtä miestä kaipaa” pätisi, on tietoa hankittava ja levitettävä omassa porukassa. Kaikkihan eivät voi olla yhtä aikaa opin tiellä, on kyseessä kuinka tärkeä asia tahansa. Meillä tuntuu käyneen
tuuri, kun olemme saaneet sellaiset miehet, joilla tuntuu olevan kova halu itsensä jatkuvaan kehittämiseen. Koulutusasioissa teemme yhteistyötä ammattikoulutuskeskuksen kanssa.

Eero toimii Top Truck -ketjun korjaamoneuvostossa. Se käsittää edustajat kuudesta jäsenliikkeestä sekä edustajan Koivunen Oy:stä. Tehtävänä on muun muassa ideoida ja kehittää ketjun yhteistyötä eri muodoissa. Tietojen vaihto on yksi avainsana tässä. Kokemuksen kautta saadun tiedon jakamisesta hyötyvät kaikki mukana olevat. Se moninkertaistaa oppimisvauhdin. Asiaa edistää se, että asentajat tutustuvat toisiinsa koulutustilanteissa. Tutun henkilön kanssa on yhteydenpito helppoa, Eero summaa.

Eräs seikka hiukan hiertää. Tieto EU:n ryhmäpoikkeusasetuksesta on saavuttanut raskaan puolen autoilijat aika hitaasti. Siis tieto siitä, että auton huolto monimerkkiliikkeessä ei vaikuta takuuseen. Vieläkin kohtaa ihmisiä, joille tämä on uutinen. Asia nousee esille vähintään kerran
kuukaudessa jonkun asiakkaan kanssa.

Uusi tekniikka, uudet murheet

Viime vuosina työt ovat olleet lisääntymään päin yksikköä kohti. Uusi tekniikka, erityisesti päästöjen hallintaan liittyvä elektroniikka teettää töitä. Syy löytyy Suomen liikenneympäristöstä. Suomi ei ole ensimmäisenä mielessä, kun uutta tekniikkaa suunnitellaan. Toinen haasteita aiheuttava yhdistelmä on kasvaneet painot ja meikäläisen tiestön alati huononeva kunto. Siinä riittää rekkareiskoilla harmin aihetta tuleviksikin vuosiksi. Ja huoltomiehillä töitä.

Rakennepuolen muutos näkyy myös siinä, kun entistä suurempaa hyötykuormaa tavoitellaan keveämmillä rakenteilla. Jossakin tulee raja vastaan. Remonttikulut syövät kasvaneen kantavuuden antamaa hyötyä.

– Oma lukunsa ovat käytettynä maahan tuodut kuorma- autot. Ne saattavat olla ulkoisesti ihan ”oikean” näköisiä. Pakkaspäivänä saattaa kuitenkin selvitä, että pohjolan oloissa tarvittava lämpöeristys on tuntunut eteläisessä lähtömaassa turhalta investoinnilta ja siksi jätetty tekemättä. Toinen meillä tarpeellinen varuste on tasauspyörästön lukko. Etelämpänä, missä pitoa on tarjolla tarpeeksi ympäri vuoden, se voi tuntua tarpeettomalta hankinnalta, arvelee Eero.

Myös eri puolilla autoa käytettävät öljyt saattavat aiheuttaa ongelmia. Pakkaskestävyydestä muistetaan jokseenkin hyvin huolehtia, mutta kuuma puoli voi nousta ratkaisevaksi. Kukapa miettii kaiken kylmän keskellä, että
laitteet saattavat toimia hyvin kuumana työssään.

– Meiltä löytyvät ratkaisut näihin ”ilmastonvaihdoksen” aiheuttamiin ongelmiin. Etelän malleista saadaan tarvittavin muutoksin tehtyä meidän olosuhteissamme toimivat työkalut, vakuuttaa Eero juttutuokiomme lopuksi.