Keuruulle on perustettu sähkökuorma-autojen konversiotehdas.

Keuruulle on perustettu sähkökuorma-autojen konversiotehdas syksyn 2021 aikana. Hanke on saanut vauhtia EU:n ja eri Euroopan maiden tiukoista tavoitteista liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Samanaikaisesti valistuneet kuluttajat ja yritykset ovat alkaneet kysyä tuotteiden koko elinkaaren ympäristövaikutusten perään – ja liikenne/logistiikka muodostaa yhden merkittävän osan hiilidioksidipäästöistä.

Top Truck -ketjuun kuuluva Lielahden Autokeskus Oy toimii Tampereen Lielahdessa ja toinen toimipiste heillä on Keuruulla, lakkautetussa Pioneerirykmentin keskusvarasto- ja korjaamorakennuksessa. Näihin usean tuhannen neliön tiloihin perustettu konversiotehdas on aloittanut toimintansa ja ensimmäisiä autoja jo valmistellaan sähkökäyttöisiksi.

Hankkeen puuhamies, Lielahden Autokeskus Oy:n yrittäjä ja toimitusjohtaja Mikko Leppälahti kertoo, että syksyn 2021 tavoitteena on konvertoida yhteensä 10 sähkökuorma-autoa. Mikäli ennusteet markkinoiden nopeasta kasvusta pitävät paikkansa, tavoite on nostaa konvertoitujen autojen määrä vuonna 2022 50 kappaleeseen ja vuonna 2023 100 kappaleeseen. Vuonna 2024 tavoite on jo 200 konvertoidun sähkökuorma-auton tuotanto. Konvertointiin tarvittava tekniikka tuotetaan Keuruulle huolella valittujen komponenttitoimittajien joukosta. ”Muutaman vuoden vanhoille dieselkuorma-autoille annetaan uusi sähköinen elämä”, sanoo Mikko Leppälahti.

Sähkökuorma-autot soveltuvat jo nykyisin erittäin hyvin kaupunkiseutujen jakeluliikenteeseen. Usein jakeluliikenteen kuorma-autoilla ajetaan päivittäin alle 200 kilometrin matka ja yön aikana kuorma-autojen akut pystytään lataamaan täyteen.  Autojen käytöstä ja toiminnasta Suomen olosuhteissa on kerätty tietoa jo vuodesta 2015 lähtien Tampereen Ammattikorkeakoulun ja Niinivirta-yhtiön projektista. Tässä projektissa muutama sähkökäyttöinen kuorma-auto on ollut liikenteessä jo kuuden vuoden ajan, ja autoilla on ajettu tuona aikana yli 150 000 kilometriä. Käyttökokemuksia tullaan hyödyntämään nyt tehtaalla konvertoitaviin autoihin, kertoo projektipäällikkö Jukka Pellinen Tampereen Ammattikorkeakoulusta. Kaupunkien viihtyvyyden kannalta sähkökuorma-autoilla on monia etuja: hiilidioksidipäästöt vähenevät radikaalisti, pienhiukkaspäästöt poistuvat ja melutaso alenee ratkaisevasti.

Tehtaan asentajahenkilöstön koulutus alkoi syyskuun 2021 alussa ja ensimmäiset 10 henkilöä aloittivat koulutuksen. Yhteistyökumppaneina ovat Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia ja Tampereen Ammattikorkeakoulu. ”Tavoitteena on kouluttaa sähköautoasentajia ja työnjohtoa 10 henkilön ryhmissä”, Jukka Pellinen toteaa. Uutta henkilöstöä koulutetaan joustavasti yrityksen tarpeen mukaan.